Jaka powinna być brama garażowa?

Jaka powinna być brama garażowa?

Brama garażowa jest niczym wrota do skarbca. Z tym, że zamiast skrzyń ze złotem trzymamy w nim własne auto. Warto więc zadbać, aby przez złe zabezpieczenie cenna zawartość nie odjechała w siną dal.

Zanim wybierzemy odpowiedni typ bramy garażowej, co zwykle następuje jeszcze przed realizacją projektu budowlanego, weźmy pod uwagę wymiary samego garażu, architekturę domu, usytuowanie garażu względem bryły budynku oraz długość podjazdu. Od tych czynników bowiem zależeć będzie konstrukcja bramy, sposób jej otwierania, a także materiał, z jakiego zostanie wykonana oraz wygląd.

Jaki garaż?

Wybór bramy garażowej jest nieodłącznie związany z miejscem usytuowania garażu. Planując budowę garażu należy wziąć pod uwagę położenie działki w stosunku do drogi dojazdowej, a co za tym idzie, zaprojektowanie wygodnego podjazdu do garażu. Aby komfortowo korzystać z garażu i podjazdu, dokładnie sprawdźmy, jakie są wymiary samochodu, szczególnie z otwartymi drzwiami, a także ile miejsca potrzebujemy na wykonanie manewrów. Od tego uzależnijmy też wysokość i szerokość otworu wjazdowego do garażu, tak aby bez problemów można było wjechać do środka, nawet z zapakowanym bagażnikiem na dachu. Szerokość i rodzaj bramy garażowej uzależniony jest również od liczby posiadanych aut. Zastanówmy się zatem, czy przy podwójnym garażu lepiej sprawdzą się dwie oddzielne bramy, czy jedne, ale za to szerokie, wrota.

Z podziałem na segmenty

Przy wyborze sposobu otwierania bramy garażowej decydujące znaczenie ma długość podjazdu. Bramy segmentowe nie wymagają pozostawienia dużej przestrzeni przed garażem, stąd świetnie sprawdzają się przy garażach, których otwór wjazdowy znajduje się tuż przy drodze.

Bramy montuje się bezpośrednio za otworem wjazdowym. Jak wskazuje ich nazwa, mają segmentową budowę, dzięki czemu podczas otwierania poszczególne elementy zachodzą na siebie, tworząc tzw. „sandwich”. Bramy segmentowe wyposażone są w mechanizmy sprężyn skrętnych lub naciągowych, które gwarantują cichą i płynną pracę. Są bardzo łatwe w obsłudze, a ich ręczne uruchomienie nie wymaga praktycznie żadnego wysiłku. Niektórzy producenci oferują również możliwość zamontowania w bramie drzwi przejściowych, umożliwiających wejście do środka bez konieczności otwierania bramy.

Wyróżniamy dwa rodzaje bram segmentowych: górne i boczne. Oba typy mają podobną budowę i nadają się do każdego rodzaju garażu. Bramy segmentowe boczne prowadzone są po łuku blisko bocznej ściany garażu, natomiast górne pod sufitem. Sposób otwierania bramy bocznej pozwala ponadto zrezygnować z dodatkowych drzwi zamontowanych we wrotach, gdyż jej konstrukcja umożliwia uchylenie skrzydła na dowolną szerokość.

Jak roleta

Podobnie jak w bramach segmentowych, w przypadku bram rolowanych nie musimy zbytnio troszczyć się o większą strefę wjazdu do garażu. Bramy rolowane z budowy przypominają bardzo masywne rolety, lecz ich wygląd różni się w zależności od pokrywającego je pancerza. Profile, z których są zbudowane, łączone są na zaczepy, a ich powierzchnia pokryta farbą epoksydową, dzięki czemu brama odporna jest na działanie czynników atmosferycznych i urazy mechaniczne. Funkcjonalność bram rolowanych sprawdzi się, gdy będziemy chcieli wykorzystać miejsce pod sufitem, gdyż w trakcie otwierania brama zwija się tuż nad wejściem. Zaoszczędzoną u góry przestrzeń możemy wykorzystać jako dodatkowe miejsce na sprzęt turystyczny czy rzadziej używane akcesoria.

 

Autor: Aneta Gawędzka‑Paniczko

Opublikowano

w

przez

Tagi:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *