Strona główna / Vademecum inwestora / Mieszkam / Wokół domu / Miejsce na samochód - garaż czy wiata?

promocja
NASI PARTNERZY

Miejsce na samochód - garaż czy wiata?

Samochód to taki kłopotliwy członek rodziny. Pali, pije, hałasuje, wnosi do pomieszczeń mnóstwo wody, piasku lub śniegu i nie potrafi po sobie posprzątać. Wymaga pomieszczenia niemal tak dużego jak salon, specjalnych zabezpieczeń przed kradzieżą, własnej bramy wjazdowej.

fot. Sommer Polska

Samochód, krótko mówiąc, ma swoje szczególne i często kosztowne potrzeby. Gdy ich nie uwzględnimy, korzystanie z niego może stać się bardzo niewygodne, a nawet niebezpieczne. Jak zapewnić autu i nam komfort? Jakie są najlepsze rozwiązania architektoniczne? Jak wybierać spośród dwóch lub więcej równie dobrych rozwiązań?

Wbudowany najpopularniejszy, ale czy najlepszy?

Prawie wszyscy wybierają garaż wbudowany. Powszechnie uważa się, że taki jest najwygodniejszy. Można bowiem przejść do garażu z pomieszczeń domowych, nie wychodząc na dwór. Jednocześnie rozwiązanie to nie wymaga dużej działki i dodatkowych materiałów budowlanych. Również mniejszy jest koszt wykonania instalacji.

Jednak takie rozwiązanie ma poważne wady. W bryle domu zawarte zostaje duże pomieszczenie gospodarcze, z nie zawsze czystym i pachnącym samochodem. Ponadto jedyne sensowne usytuowanie takiego garażu w planie budynku to strona północna, ewentualnie wschodnia – bo południową lub zachodnią zostawiamy na taras i salon. Jednak nie zawsze można tak ustawić budynek. Druga wada to hałas. Trzeba zadbać nie tylko o dobrą izolacyjność akustyczną ścian, ale również kupić cicho otwierającą się bramę garażową, aby nie budziła domowników. Mimo to samo zapalanie i wyjazd samochodu może wyrwać ze snu.

Wolno stojący czy przylegający?

Przylegający to numer dwa wśród rozwiązań garażowych w Polsce. Droższy od wbudowanego, tańszy od wolno stojącego. Jego ogromną zaletą jest to, że można go zbudować później, niż dom. Jego wadą, że na ogół szpeci bryłę domu. Drugą wadą jest to, że minimalne rozmiary działki muszą być większe niż w przypadku garażu wbudowanego. Wadę tę można jednak zamienić na atut. Pomieszczenia nad takim garażem bywają trudne do połączenia z resztą domu, ale za to możemy tam usytuować obszerny taras (gdy dach nad garażem jest płaski), składzik-stryszek, pralnię z suszarnią czy pokój rekreacyjny z dużą sauną.

REKLAMA

Wolno stojący uchodzi za najbardziej eleganckie rozwiązanie. Garaż położony jest wówczas w pewnej odległości od domu. Zaletą takiego rozwiązania jest podział funkcji między budynki. W domu mamy zlokalizowane pomieszczenia rzeczywiście istotne dla komfortu mieszkania, z żadnej ze stron nie znajduje się garaż, co daje większe możliwości właściwego usytuowania domu względem stron świata. 
Odległość do garażu dla niektórych może być wadą. W budynki garażu umieszcza się funkcje techniczne. Doprowadzenie niezbędnych instalacji do garażu jest kosztowne. Garaż wolno stojący wymaga również większej działki. Dlatego warto wykorzystać wszystkie jego atuty – może np. pełnić równocześnie rolę drewutni albo może do niego przylegać duża altana ogrodowa z grillem czy choćby tablica z koszem do grania.

A może gotowy w... jedną godzinę?

Tym różni się od tradycyjnych, że pozwala uniknąć pracochłonnych robót budowlanych i wykończeniowych na placu budowy. Wykonywany jest z żelbetu i z blachy.

W przypadku żelbetowych wystarczy wcześniej wykonać tylko nieskomplikowane fundamenty. Prace budowlane ograniczają się do wykonania punktowych fundamentów albo ław fundamentowych. Mimo to garaż nie jest na stałe związany z gruntem i w każdej chwili może być... przeniesiony w nowe miejsce, co daje możliwość elastycznego komponowania zagospodarowania przestrzennego.

Garaż prefabrykowany wykonany jest jako jednolity odlew żelbetowy z zabudowanym zbrojeniem. Zapewnia to trwałość konstrukcji w czasie transportu i eksploatacji.

Ściany mają grubość od 6 do 8 cm i są wykończone „na gotowo”, tzn. od strony zewnętrznej posiadają elewację z tynku mineralnego. Garaż ma podłogę żelbetową, zabezpieczoną od spodu izolacją przeciwwilgociową.

Przywożony jest w uzgodnionym terminie transportem dostawcy i przy pomocy dźwigu (udźwig 28 t) zostaje przeniesiony na przygotowane wcześniej fundamenty. Należy zwrócić uwagę na ich właściwe wypoziomowanie, a ewentualne różnice muszą być skorygowane przy pomocy podkładek metalowych. W ten sposób cykl budowy skraca się do jednej godziny.



Autor: Andrzej Daczkowski



Zobacz także: